Пугач І.М.,
учитель біології та хімії Андріївської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів Великоновосілківської районної ради
УДК 371.72
ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ЗДОРОВОГО СПОСОБУ ЖИТТЯ
У даній статті
розглядається формування навичок здорового способу життя. Особливу увагу
приділено здоров'язберігаючим факторам життєдіяльності дитини та основними
напрямками моніторингу оздоровчої функції освіти.
Ключові слова: здоровий спосіб життя,
валеологічний моніторинг, здоров'язберігаюча компетентність.
В данной статье рассматривается формирование здорового образа жизни.
Особое внимание уделено здоровьесберегающим факторам жизнедеятельности
ребенка и основным направлениям мониторинга оздоровительной функции
образования.
Ключевые слова: здоровый образ жизни, валеологический мониторинг; здоровьесберегающая
компетентность.
Утвердження загальнолюдських
цінностей, збереження здоров'я громадян України є актуальною проблемою
сьогодення. Важливість цієї проблеми окреслена Конституцією України, яка
декларує найвищою соціальною цінністю в державі людину, її життя і здоров'я.
Аналіз стану здоров'я школярів України
та традиційної системи освіти окреслює декілька взаємопов'язаних негативних
тенденцій, які істотно впливають на неперервність та ефективність
навчально-виховного процесу:
1. Значне зниження
зацікавленості та активності населення навчанні.
2. Помітне
сповільнення та дисгармонія фізичного та психічного розвитку значної частини
дітей.
3. Стрімке
погіршення здоров'я дітей та учнівської молоді.
Із кожним роком навчання збільшується кількість
хворих дітей: І ступінь школи – 46%, II ступінь – 76%, III ступінь – 93,8%.
Тому одним з пріоритетних завдань освіти є орієнтація навчально-виховного
процесу на формування у дітей навичок здорового способу життя, фізичного і
психічного здоров'я, запобігання шкідливим звичкам та захворюванню на СНІД,
забезпечення охорони життя.
Наша школа починаючи з 2006 року,
працює за проектом «Школа сприяння здоров'ю». За основу своєї роботи взяті
слова давньогрецького філософа Сократа: «Здоров'я
– це не все, але без здоров'я – ніщо».
Основними напрямками роботи колективу
є :
– створення
комфортного і психологічного простору, спрямованого на формування у дітей
свідомого ставлення до свого здоров'я та здоров'я громадян як найвищої
цінності;
– формування у
дітей мотивації до здорового способу житія; стимуляція творчого підходу до
самоосвіти та самовдосконалення;
– виявлення
тенденцій у стані здоров'я учнів, корекція та прогнозування
здоров'язберігаючого педагогічного процесу на підставі моніторингових
досліджень.
Наша «Школа сприяння здоров'ю»
увібрала в себе три підсистеми. Умовно їх названо так:
– збереження та
зміцнення здоров'я школярів у навчальному процесі;
– формування у
школярів мотивації здорового способу життя в процесі позакласної роботи;
– валеологічний
моніторинг.
Перша підсистема включає в себе всі
уроки предметів інваріативної, частини навчально-виховного плану, а особливо –
уроки біології, основ здоров'я, фізичної культури. Важливе місце у формуванні у
школярів ключових компетентностей, яких потребує сучасне життя, належить
шкільному предмету «Біологія». Як учитель даного предмета, намагаюсь дати учням
поняття про здоров'я, форми і методи його формування, збереження і зміцнення;
показати значення складових здоров'я, дати можливість учням визначитися в
правильності ставлення до власного здоров'я. Наше завдання – формування умінь
застосовувати теоретичні знання з метою професійного самовизначення у
прикладних сферах людської діяльності; оволодіння технологією прийняття рішень,
вільного вибору дій у різних сферах життя. Біологічні знання дають змогу
сформувати уявлення про організм як цілісну систему, орієнтують учнів на
здоровий спосіб життя.
Інтегрований предмет «Основи здоров'я»
передбачає формування в учнів мотивації до дбайливого ставлення до життя і
здоров'я, розвиток життєвих навичок учнів, спрямованих на заохочення вести
здоровий спосіб життя. Особлива увага приділяється позитивній мотивації учнів
не лише на вибір здорового способу життя, а й активну щоденну й поступальну дію
за правилами й вимогами збереження життя й зміцнення здоров'я.
Уроки проводяться з використанням
різних методів навчання, що грунтуються на активній участі всіх учнів: обговорення, мозковий штурм, розробка
концептуальних карт, рольові ігри, дискусії, творчі проекти, навчальні
контракти, розгляд і аналіз окремого випадку, робота в групі, екскурсії,
розв'язання проблеми тощо.
Важливим засобом фізичного, соціального
та духовного розвитку учнівської молоді є уроки фізичної культури, які
передбачають формування в учнів стійкої мотивації щодо збереження свого
здоров'я, фізичного розвитку та фізичної підготовки, гармонійний розвиток
природних здібностей та психічних якостей, використання засобів фізичного
виховання в організації здорового способу життя.
Такі уроки сприяють розширенню
рухового досвіду, удосконаленню навичок життєвонеобхідних рухових дій та
використанню їх у повсякденній діяльності, формуванню цілісних орієнтацій щодо
використання фізичних вправ як одного з головних чинників здорового способу
життя.
Режим роботи школи передбачає
оптимізацію рухового режиму учнів. Це, насамперед, обов'язкова щодення ранкова
зарядка, динамічні ігри на перервах, фізкультхвилинки на уроках, заняття в
спортивних секціях.
У школі розширена мережа спортивних
секцій, у яких займаються близько 70% школярів. Планується побудувати закритий
літній спортивний майданчик зі штучним покриттям.
Розробляючи модель «Школи сприяння здоров'ю»,
ми ввели в неї такий структурний компонент, як «День здоров'я», який
проводиться раз на місяць. У програмі: години спілкування з лікарями,
психологом, участь у хореографічних гуртках, екскурсії в природу, відвідування
спорткомплексу, заняття в басейні. У даних формах роботи переслідується
подвійна мета: турбота про здоров'я учнів (активний рух, загартування, розвиток
дихальної, серцево-судинної та інших систем організму) і розвиток у школярів
загальної культури, формування морально-етичних якостей, залучення до світової
духовної культури. При цьому спостерігається позитивний результат –
інтенсивність навчальних навантажень у режимі дня (з 800 до 1500)
школярі переносять значно краще.
Другою підсистемою в збереженні та
зміцненні здоров'я учнів є позакласна діяльність. Вона включає в себе роботу
факультативів «Філософія здоров'я», «Етика і психологія сімейного життя»,
спортивно-масову роботу, валеологічний лекторій для батьків, роботу прес-центру
«Здоров'я». Так, факультатив «Філософія здоров'я» допомагає здобувати знання
про навички здорового способу життя, про способи загартування, раціональне
харчування. Програма «Філософії здоров'я» має розділи:
– поняття здорового
способу життя;
– шкідливі звички
та їх профілактика;
– сон і здоров'я;
– спорт, фізкультура
і здоров'я.
Особлива увага на заняттях
факультативу приділяється профілактиці шкідливих звичок, розумових навантажень,
активному відпочинку. Ідеться також про профілактику ранньої вагітності,
венеричних захворювань, зокрема СНІДом.
Однією з форм пропаганди здорового
способу життя є робота прес-центру «Здоров'я». Це своєрідна інформаційна
служба, яка вміщує повідомлення про стан здоров'я школярів, нові підходи до
формування у дітей навичок здорового способу життя, а також термінові випуски з
профілактики грипу, туберкульозу, СНІДу та інших інфекційних захворювань. У
прес-центрі широко висвітлюємо особливості оздоровчих систем П. Іванова, Н.
Семенової, У. Шелтона тощо, документи Міносвіти України про боротьбу з
наркоманією, алкоголізмом та курінням, основні положення регіональної програми
«Моніторинг оздоровчої функції освіти».
У школі успішно функціонує клуб
«Талант і здоров'я». Його мета – пропаганда загартування організму. Тут
влаштовуються зустрічі з лікарями, проводяться презентації особистих досягнень
в оздоровленні і загартуванні.
У цій системі не менш важливий і
загальношкільний валеологічний лекторій для батьків, де вчителі ознайомлюють із
тим, як боротися із шкідливими звичками дітей, проводять тести для батьків,
дискусії, тренінги.
Третя підсистема – це валеологічний
моніторинг. На початку кожного навчального року проводиться грунтовний медичний
огляд учнів. Ведуть його спеціалісти центральної районної лікарні. Результати
діагностичного огляду заносяться в паспорт здоров'я класу, де вказані
патології, які виявлені в учнів. Результати діагностичного огляду і визначення
індивідуального рівня здоров’я кожного учня є
основою для розробки їхніх індивідуальних програм оздоровлення.
Аналіз одержаних результатів дозволив
помітити тенденцію до постійного і стійкого підвищення показників рівня стану
здоров'я учнів нашої школи. Про це свідчать і такі дані: «індекс здоров'я»
учнів збільшився з 35% у 5 класі до 29% у 6 класі. Але все ж таки підвищення
показників рівня стану здоров'я школярів порівняно невисоке, оскільки
екологічне довкілля та матеріальне забезпечення в сім'ях бажає бути кращим.
Ідеологія пріоритету загальнолюдських
цінностей – у благотворному, діяльному ставленні до Дитини. Тож давайте будемо
щодня дбати про наше майбутнє.
Література
1.
Василькова О.И.,
Поуль В.С., Челах Г.Е., Реализация оздоровительной функции образования:
проблемы теории и практики: Учебно-методическое пособие [Текст] / О.И.
Василькова, В.С. Поуль, Г.Е. Челах. – Донецк: Каштан, 2008.
2.
Алексеєнко В. Здоров'язберігаючі технології в
освіті. Досвід школи здоров'я [Текст] / В. Алексеєнко // Початкова школа. –
2008. – №45. – С. 8 – 9.
3.
Кириленко С.В. Школа культури здоров'я як
інноваційна ідея [Текст]/ С.В.
Кириленко // Управління школою. – 2008. – №17 – 18. – С. 62 – 63.
4.
Омельченко С. Здоров'я та здоровий спосіб
життя людини: погляди, думки, висновки [Текст] / С. Омельченко // Рідна школа. –
2005. – №6. – С. 80.
5.
Стоянова К. Концепція формування позитивної
мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді [Текст] / К. Стоянова. –
К.: Шкільний світ, 2004.
6.
Якимов В. Сумісність психічного здоров'я,
вплив його на життя школярів [Текст] / В. Якимов // Управління школою. – 2008 –
№4. – С. 22 – 31.
Філософія здоров’я:
гуманітарно-освітній аспект: матеріали Міжрегіональної міжгалузевої
науково-практичної конференції в м. Донецьк, 29 березня 2011 року/ред. кол.:
Н.Л. Пастухова, В.С. Поуль, Г.Є. Челах. – Т. 1. – Донецьк: Витоки, 2011. – 278
с. – С. 195 – 199.
Немає коментарів:
Дописати коментар